Friday 10 May 2019

Biodata Saya


Penulis dilahir dan dibesarkan di Ipoh, Perak. Merupakan anak ke sembilan (9) dari 10 orang adik beradik. Mendapat pendidikan sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Manjoi. Meneruskan pendidikan sekolah menengah di Sekolah Menengah Seri Puteri, Jalan Sungai Pari Ipoh. Kemudian melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam (6) di sekolah Menengah Methodist ACS Ipoh.

Memulakan pekerjaan pada tahun 1992 setelah tamat peperiksaan STPM setelah gagal diterima masuk ke Universiti dengan keputusan STPM 4P dan 1R.

Menunjukkan minat yang mendalam dalam bidak masakan semenjak dari kecil. Dilahirkan dalam keluarga yang kebanyakannya menjadikan bisnes makanan sebagai bisnes utama membuatkan penulis sedikit sebanyak terpengaruh dengan suasana itu.

Sewaktu masih di sekolah rendah penulis sering menjadi pembantu ibunya untuk menyalin resepi masakan yang disiarkan di TV.  Zaman dahulu teknologi masih belum canggih. Segala maklumat adalah melalui televisyen dan radio. Penulis sering mempraktik resepi yang berjaya disalin sama ada resepi masakan kampung, kek, kuih-muih dan juga biskut. Resepi yang dicuba ada yang menjadi dan adakalanya tidak menjadi.

Sekolah memasak pertama secara tidak formal adalah di Teluk Intan dimana arwah nenek, ibu saudara, sepupu dan abang penulis sendiri turut terlibat dalam bisnes kedai makan. Dari sekolah rendah lagi penulis sudah didedahkan dengan dunia masakan. Dari situ penulis mengambil peluang untuk belajar sedikit demi sedikit tentang  bisnes terutama yang melibatkan penghasilan makanan.

Penulis mula mengambil tempahan biskut raya pada tahun 1992. Sewaktu itu menulis masih di Ipoh. Menjadikan kakak ipar sebagai orang perantara untuk mempromosikan biskut hasil tangan penulis di tempat kerjanya Carsem (M) Sdn Bhd.

Berhijrah ke Kuala Lumpur pada tahun 1994 untuk memulakan kerjaya di BSN Merchant Jalan Sultan Ismail Kuala Lumpur. Berkhidmat di BSN Merchant selama lebih kurang 5 tahun. Mengambil keputusan untuk beerhenti kerja setelah merasakan tiada jiwa dan rasa untuk bekerja di pejabat.

Penulis mula menghadiri kelas memasak secara professional pada tahun 1998. Bermula dengan kelas demo di Bake With Yen Kuala Lumpur membawa kepada penulis mengenali guru-guru memasak hebat pada masa itu. Antaranya Puan Norpisah yang dikenali sebagai Kak Nor. Kemudiannya penulis menghadiri kelas yang diadakan oleh Puan Asiah dari Jalan Cochrane dan Puan Asmah di Ampang.

Tidak berhenti disitu sahaja, penulis lebih giat mencari ilmu dengan menghadiri kelas yang dikendalikan oleh Kak Pau (arwah) di Kelana Jaya dan Kak Saba di Bukit Damansara. Pada waktu itu penulis sudah mula pengambil tempahan untuk kuih-muih melayu tradisi.

Pelbagai menu masakan penulis pelajari dari masakan melayu, kuih-muih, kek dan biskut. Pada waktu yang sama penulis giat melakukan R&D untuk menghasilkan biskut ciptaan sendiri.


No comments:

Post a Comment