Thursday 9 May 2019

Pengunaan bahan-bahan dan perbezaan kegunaan mengikut jenama

Tepung Gandum

Tepung Gandum Am/Asas dan Bervitamin
Tepung gandum adalah tepung asas dalam pembuatan kuih-muih, kek dan roti.Ia dihasilkan dari bijirin gandum yang dikisar. Terbahagi kepada beberapa jenis iaitu tepung gandum yang bersih, putih, perang atau keras. Ada jenis ini yang dilabelkan untuk kegunaan tertentu.

Tepung Gandum (Keras) mengandungi kadar gluten yang tinggi. Ia membolehkan adunan menjadi kenyal dan lebih anjal. Tepung gandum jenis ini sangat sesuai untuk menghasilkan roti.

Tepung Gandum (Lembut) pula adalah tepung gandum yang sesuai untuk membuat kek. Ia mempunyai tekstur yang lebih halus. Kadar glutennya rendah. Bukan sahaj lembut bahkan tepung ini menjadikan tekstur adunan lebih rapuh. Terbahagi kepada Tepung Kek dan Tepung Pastri.

Tepung gandum secara amnya juga terbahagi kepada 2. Bervitamin dan yang asas (100% kisaran bijirin gandum).

Contoh tepung Bervitamin adalah Tepung Gandum Cap Sauh.

Tepung Gandum Serbaguna
Tepung Gandum serbaguna adalah tepung yang sudah dicampurkan bahan-bahan seperti serbuk penaik dan juga serbuk soda. Tepung ini adalah tepung yang dikhaskan untuk membuat kuih-muih. Contoh Tepung Gandum Serbaguna adalah Tepung Gandum Cap Bunga Ros. Ia adalah antara jenis Tepung Gandum yang paling banyak digunakan oleh surirumah dalam menghasilkan kuih-muih, kek dan biskut.

Tepung Gandum Berprotein Tinggi juga dikenali sebagai tepung roti. Ia tepung yang dikhaskan untuk membuat adunan roti. Boleh juga digunakan untuk menghasilkan donat, kuih cakoi dan roti canai. Tepung ini juga sudah dicampur dengan kandungan vitamin seperti vitamin B, B12, mineral dan sebagainya.

Tepung Gandum Protein Rendah selalu digunakan dalam pembuatan kek. Teksturnya lebih halus dan lebih ringan.Selain kek, ia juga boleh digunakan dalam penghasilan biskut, pai dan kuih pau. Tepung ini ada campuran tepung gandum.

Tepung Gandum Tanpa Benzzoyl Peroksida. Antara jenama di dalam kategori ini adalah Tepung Gandum Cap Bunga Lili dan Tepung Gandum Jenama Faiza.

Secara amnyya terdapat pelbagai jenama untuk tepung gandum yang dikeluarkan oleh syarikat yang berbeza. Antaranya adalah Cap Sauh, Cap Wau, Cap Kunci, Cap Bunga Cempaka, Cap bunga Lili dan  Cap Bunga Ros. Selain itu ada jenama Baker' Choice, jenama keluaran Tesco dan juga Pasaraya Giant.

Jenama yang paling laris dan banyak digunakan oleh pengusaha biskut dan kuih-muih tradisi adalah Tepung Gandum Cap Kunci.

Tepung beras
Tepung beras merupakan bahan asas yang utama digunakan bagi penghasilan kuih-muih tradisi melayu. Terdapat pelbagai jenama tepung beras dengan penggunaan yang berbeza. Berikut di bawah adalah senarai jenama tepung dan kegunaannya.

Tepung Beras cap 1 Gajah
Sesuai untuk adunan menggoreng seperti membuat adunan goreng pisang, cempedakn keladi dll.Juga sesuai untuk menggoreng ikanm sotong, ayam dan sebagainya.Tepung ini telah dicampurkan dengan tepung jagung membuatkan ia sangat rangup.Ia juga sesuai digunakan bagi menghasilkan kudapan seperti rempeyek, kuih ros, pai tee dan lain-lain.

Tepung beras cap 2 Gajah
Sesuai untuk menghasilkan kuih-kuih tradisional seperti kuih lapis, apam....

Tepung beras cap 3 Gajah
Fungsinya masih sama dengan tepung beras cap 2 Gajah.

Tepung Beras cap 5 Gajah
Hanya sesuai digunakan untuk menghasilkan laksa dan pelbagai jenis bihun disebabkan kadungan tepung beras yang lebih padat

Tepung Beras cap 1 Bunga Teratai
Sangat sesuai membuat rempeyek dan apam disebabkan kandungan tepung berass yang dicampurkan dengan tepung jagung.

Tepung Beras cap 3 Bunga Teratai
Sangat sesuai diigunakan untuk menghasilkan kuih-muih melayu terutama kuih talam.

No comments:

Post a Comment