Wednesday 15 May 2019

Kuih Lopes Pandan



Kuih Lopes Pandan antara kuih yang selalu mak saya buat tatkala saya kecil. Begitulah emak-emak zaman dahulu.Tidak pernah kering dengan idea.Segalanya seperti sudah dirancang dengan baik.Senarai menu semacam sudah melekat di dalam kepala mereka yang bergelar mak ini.

Tiada keluh dan kesah yang kedengaran. Rasa penat ditolak ke tepi. Tatkala pagi menyingkapkan tirai. Di saat ayam sudah mulai berkokok emak sudah sedia di dapur menyinsing lengan.

Mata saya sebagai saksi. Melihat emak begitu teliti melipat daun pisang yang telah diisikan dengan pulut menjadi bentuk segitiga. Kemudiannya diperkemaskan dengan mencucuk lipatan akhir dengan batang lidi yang telah ditajamkan.

Dahulu saya hanya mampu melihat tanpa pernah ada rasa untuk belajar.

Nah! sekarang saya sudah pandai buat Kuih Lopes Pandan ini. 


Bahan-bahan:

500g pulut
1/2 sudu besar air abu

150g gula merah
2 sudu besar gula pasir
150ml ml air
2 helai daun pandan

100g kelapa parut putih
Secubit garam



Cara-caranya:

Rendamkan pulut selama lebih kurang 2-3 jam. (Sebaiknya rendam dengan air daun pandan + sedikit pewarna hijau epal - daun pandan dikisar kemudian tapiskan)

Satukan gula merah, gula pasir, daun pandan  dan air di dalam periuk. Didihkan dengan api sederhana sehingga gula larut. Kemudian tapis dan biarkan ia sejuk. Simpan di dalam bekas yang sesuai. Air gula ini boleh tahan lama jika disimpan di dalam peti sejuk.

Layukan daun pisang. Potong daun pisang mengikut saiz yang dikehendaki. Sukatan saya adalah lebih kurang 3 inci. Bersihkan daun pisang dari kotoran.

Toskan pulut yang sudah direndam. Kemudian renjis-renjiskan air abu ke atas pulut. Kacau rata.

Bentukkan daun pisang menjadi segitiga. Masukkan pulut sebanyak 2 sudu besar dan padatkan.  Kemudian balutkan dengan sempurna.

(youtube)

Sementara itu didihkan air. Bila air sudah mendidih baharu dimasukkan pulut yang sudah dibungkus tadi. Rebus selama 50-60 minit. Tambahkan air panas jika air berkurangan.

Setelah masak, biarkan sejuk baharu disalutkan dengan kelapa parut yang telah dicampurkan dengan garam. Kelapa parut mesti dikukus terlebih dahulu untuk memastikan ia lebin tahan lama.






No comments:

Post a Comment