Sunday 5 May 2019

Resepi Bingka Pisang



Kuih Bingka Pisang juga menjadi kegemaran saya selain bingka ubi. Selain pisang yang dibuat bingka, saya juga suka pengat pisang, lepat pisang, cekodok pisang.

Eh! Boleh dikatakan semua makanan yang diperbuat dari pisang saya suka.

Masakan kampung seperti gulai lemak pisang pun saya suka. Tak cukup nasi sepinggan.

Hari ini saya nak kongsi resepi Bingka Pisang yang menggunakan pisang emas. Nanti mesti ada yang tanya, tak boleh ke guna pisang lain.

Boleh saja guna pisang berangan sebagai pengganti pisang emas. Ada seorang peniaga di Pasar Besar TTDI pernah beritahu saya yang dia buat bingka pisang menggunakan pisang berangan di campur sedikit dengan pisang nipah atau nama lainnya pisang abu. Pisang Abu ni cari yang sudah masak sangat.

Kalau di Pasar Chow Kit memang ada pembekal pisang lembik. Biasanya peniaga cekodok pisang dan kek pisang yang menjadi pelanggan mereka.

Jom lihat resepi di bawah.

Bahan-bahan:

40 biji pisang emas (bersaiz kecil)
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan
1 sudu kecil esen vanila
1 biji telur (gred C)
1 cawan gula halus
1 sudu kecil garam
Sedikit marjerin untuk lenserkan loyang.

Cara membuatnya:

Panaskan oven dengan suhu 200'c. Lenyekkan pisang di dalam mangkuk besar. Kemudian pukulkan telur sedikit. Masukkan pisang yang telah dilenyek. Masukkan tepung dan gula secara berselang seli, Tuangkan santan ke dalam bancuhan tadi. Kemudian masukkan garam dan esen vanila.

Lenserkan loyang bersaiz 10" X 2" dengan marjerin. Minyak pun boleh.

Tuangkan adunan bingka yang telah siap ke dalam loyang.

Bakar antara 50-60 minit dengan suhu 180'c mengikut kesuaian oven masing-masing ye.


** Gambar beserta video akan dimuat turun kemudian.



No comments:

Post a Comment