Sunday 5 May 2019

Resepi Talam Keladi

Sekali sekala melayan kuih Talam Keladi ni boleh hancur segala impian untuk kurus. Sebab itu saya jarang nak buat kuih talam keladi di rumah kecuali ada yang menempah. Dah tahu iman tak kuat nak melawan godaan nafsu makan ni.

Sangat sedap!

Rasa lemak-lemak masin di lapisan bawah dengan ketulan keladi. Kemudian rasa lemak dan manis semua bersatu apabila kuih talam keladi ini masuk ke mulut. Tak cukup seketul.

Bahan-bahan:

200g tepung beras
20g tepung ubi kayu
1 1/2 sudu kecil garam
300ml santan
700ml air
200g keladi (dipotong dadu dan kukuskan)

Cara membuat:

Masukkan kesemua bahan di atas ke dalam periuk besar. Kacau sehingga rata semua bahan. Masakkan di atas api sederhana hingga agak pekat. Kemudian tuangkan adiunan ke dalam loyang yang telah dilapikkan plastik.

Loyang saiz 10"x10"x1". Plastik saiz 14'

Kukus di antara 20-30 minit. Tutup pengukus mestilah dilap selang 5 minit supaya air tidak menitis ke atas bancuhan yang dikukus itu.

Sambil tu siapkan bahan untuk lapisan atas.

Bahan-bahan:

100g tepung gandum
250g gula halus
4 biji telur (Gred A)
200 ml santan (saya guna santan kotak jenama MS)
400ml air
Warna ungu 1/2 penutup

Satukan semua bahan diatas dalam satu bekas (periuk). Masak di atas api yang sederhana besar. Sentiasa kacau. Biar hingga naik wap.

Curahkan adunan bahagian atas ini ke atas bancuhan keladi yang telah siap dikukus tadi. Sebelum itu lapkan sedikit bahagian atas bancuhan keladi itu dengan tisu.

Kukus dengan api sederhana. Jangan terlalu kuat apinya supaya bahagian atas tidak berkedut. Kukus sehingga lebih kurang 30 minit. Penutup pengukus mesti dilap berselang 5 minit supaya air wap panas tidak jatuh ke atas adunan kuih.

Bial sejuk baru potong.


**Gambar beserta video akan dumuat turun kemudian.


No comments:

Post a Comment