Tuesday 7 May 2019

Resepi Talam Suji

Dulu selalu pelanggan bertanya, kuih talam apakah yang sesuai untuk ditempah. Saya selalu cadangkan kepada pelanggan untuk masukkan sekali kuih Talam Suji ini dalam senarai tempahan. Bukan sahaja kerana kombinasi warnanya yang cantik. Rasanya juga sedap.

Lapisan bawahnya berwarna kuning manakala lapisan atas berwarna coklat. Sangat cantik gabungan warnanya. Letakkan pula sebaris dengan kuih Serimuka dan Talam Kacang Merah. Pasti tetamu sangat teruja.

Meja hidangan pasti nampak berseri. Betul tak?

Ok jom kita lihat resepinya.

Bahan-bahan:
A
180g tepung suji
450ml air

B
220g gula halus
2 biji telur (Gred B)
200ml santan pekat
250ml air
1/2 penutup pewarna kuning telur

Cara-caranya:
Rendam bahan-bahan A selama 30 minit. Paling kurang 15 minit. Satukan kesemua bahan-bahan B. Kemudian dikacau rata.Setelah rata tapiskan adunan B ke dalam A. Masukkan pewarna kuning. Kacau kesemua bahan di atas api yang kecil sehingga kental.Setelah itu masukkan adunan yang telah dimasak tadi ke dalam loyang berukuran 10'x10"x2" yang telah dialaskan dengan plastik.Kukus selama 20-25 minit.Penutup pengukus mestilah dilap berselang 5 minit supaya air tidak menitis ke atas permukaan adunan. Kukus dengan api besar.

Bahan-bahan: (ATAS)

A
300g gula merah
50g gula putih
500ml air

B
150g tepung gandum
5 biji telur
250ml santan pekat

Cara-caranya:

Rendam bahan-bahan A dalam 30 minit. (Boleh juga gunakan gula merah cap bintang - siap bertapis)
Kemudian satukan bahan-bahan B. Masukkan Bahan-bahan A ke dalam bancuhan D. Tapiskan ke dalam periuk. Masak sehingga naik wap. Kemudian tuangkan ke atas bancuhan lapisan bawah yang telah dikukus tadi. Bancuhan lapisan bawah ini setelah masak mesti dicakar sedikit permukaannya menggunakan garpu. Kukus sehingga masak selama lebih kurang 30 minit. Jangan lupa untuk lap penutup pengukus setiap 5 minit.

**Gambar beserta video akan dimuat turun kemudian






No comments:

Post a Comment