Friday 10 May 2019

Pulut Serunding

Pulut Serunding antara kuih berasaskan pulut yang dipelbagaikan Cara mudah menggantikan pulut panggang. Bezanya Pulut Serunding tiada aroma daun pisang.

Dahulu sewaktu saya masih mengusahakan perniagaan kafe dan katering kuih Pulut Serunding ini antara yang menjadi pilihan klien. Kuih ini selain tekstur pulutnya yang lembut, intinya mestilah secukup rasa. Cukup garam dan gulanya. Cukup pedasnya. Disitulah nikmatnya memakan Pulut Serunding.


Bahan-bahan:

A
500g pulut
1/4 sudu kecil garam
2-3 helai daun pandan

B
350ml santan

Rendam pulut 2-3 jam.Jika gunakan pulut susu tidak perlu direndam. Satukan kesemua bahan A dan kukus 15-20 minit atau sehingga pulut lembut. Kemudian gaulkan pulut yang sudah dikukus dengan bahan B.Kukus selama 10 minit atau hingga cukup masak.Kemudian sejukkan.

Bahan-bahan serunding:

A
50g cili kering (direbus dan dikisar)
2 batang serai (dihiris halus)
100g bawang besar 
6 biji buah keras

B
7 sudu besar gula putih (boleh tambah atau kurang mengikut citarasa)
1 sudu kecil garam halus (boleh tambah)
2 sudu kecil biji ketumbar (disangrai dan ditumbuk atau kisar)
Sedikit serbuk lada hitam (pilihan)
Serbuk perisa (pilihan)
Sedikit serbuk kunyit

C
400g kelapa parut (dikukus selama 20 minit untuk tahan lama)

D
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-caranya:
Panaskan minyak. Kemudian tumis bahan A sehingga naik minyak. Masukkan kelapa parut yang telah dikukus. Kacau rata. Kemudian masukkan bahan B. Kacau hingga rata dengan menggunakan api yang kecil. Biar sehingga kering. Angkat dan biarkan sejuk.

Bulat-bulatkan pulut yang telah siap dikukus mengikut saiz yang dikehendaki. Gaulkan dengan inti serunding tadi. Hidangkan di dalam pinggan.



No comments:

Post a Comment