Thursday 9 May 2019

Pengenalan

Apabila disebut sahaja tentang kuih-muih melayu ataupun kuih tradisi masyarakat Melayu, selera kita dengan serta-merta berasa terliur. Terdapat pelbagai jenis kuih tradisi di negara kita ini dengan pelbagai nama dan rupa. Setiap negeri berkongsi citarasa yang sama. Membezakan adalah nama kuih tradisi itu sendiri mengikut negeri.

Sebut sahaja kuih tradisi melayu pasti akan terbayang akan keenakan kuih serimuka, kuih karipap dan kuih cucur badak. Kuih-muih tradisi ini bukan sahaja popular di kalangan masyarakat Melayu bahkan kaum lain juga amat menggemarinya.

Citarasa kuih-muih tradisi melayu ini sangat unik dan tidak boleh disamakan dengan pencuci mulut dari negara Barat seperti kek,cookies mahupun pastri.

Dari segi masa dan tenaga yang diperlukan untuk menghasilkan kuih-muih tradisi melayu dan Barat ini tidak jauh bezanya. Bahkan dari segi kos menghasilkan kuih muih melayu adalah lebih murah berbanding dengan pencuci mulut dari negara Barat.

Mungkin yang membezakannya adalah kuih-muih melayu tidak tahan lama kerana kebiasaannya kuih-muih tradisi melayu diperbuat daripada santan dan dimasak secara merebus dan mengukus dan menggoreng.

Zaman dahulu kuih-muih melayu ini hanya dihasilkan di rumah untuk dinikmati bersama ahli keluarga sahaja. Tidak ramai yang berjualan kuih-muih pada masa dahulu.

Kaum wanita zaman dahulu kebiasaannya mempunyai kepandaian asas dalam menghasilkan kuih-muih tradisi melayu ini. Akan tetapi kebanyakan suri rumah zaman dahulu membuat kuih-muih tradisi melayu ini tanpa menggunakan sukatan yang tepat. Mereka tidak menggunakan alat penyukat yang betul. Kebanyakan bahan disukat dengan menggunakan cawan atau gelas yang digunakan dirumah dengan saiz yang berbeza.Ini sedikit sebanyak mengganggu kaedah penghasilan kuih itu sendiri.

Kaum wanita zaman dahulu mempraktikkan cara yang sangat 'magis' dalam menentukan kesempurnaan adunan yang dihasilkan. Hanya dengan menggunakan jari-jemari sahaja sudah cukup untuk menentukan hasil kuih yang diidamkan menjadi dengan sempurna. Cara ini sudah tidak praktikal lagi di zaman ini.

Zaman berubah.Kaedah moden sudah diperkenalkan. Dengan bantuan alat-alatan moden, kerja meyukat bahan-bahan menjadi lebih mudah.

E-book ini merangkumi resepi dan juga panduan menyediakan kuih-muih tradisi melayu. Ia juga boleh dijadikan sebagai rujukan dalam memperluaskan dan memperkasakan pengetahuan pembaca. Ia meliputi pengetahuan tentang alat-alatan dan bahan-bahan yang digunakan. Selain itu banyak petua diberikan dalam menghasilkan kuih-muih melayu tradisi yang sempurna.

Selamat Mencuba.









No comments:

Post a Comment