Thursday 9 May 2019

Resepi Talam Cendol

Saya belajar kuih Talam Cendol ini dengan guru masakan Puan Norpisah yang saya panggil dengan nama Kak Nor sahaja. Mula mengenali Kak Nor sewaktu saya menghadiri kelas demo di kedai bahan bakeri Bake With Yen KL.

Kak Nor merupakan guru masakan pertama saya secara professional. Alhamdulillah banyak juga resepi air tangan Kak Nor yang saya guna sehingga sekarang. Teringat waktu nak menghadiri kelas memang sangat banyak cabarannya. Itulah kali pertama saya memandu sendiri ke Cheras Bandar Tasik Permaisuri kerana waktu itu Kak Nor sudah mempunyai studio masakan sendiri. Sebelum itu kelas beliau hanya diadakan sama ada di Bake With Yen KL ataupun dirumahnya juga di Cheras.

Berkorban duit ringgit bukan masalahnya kalau kita bertul-betul berkeinginan untuk belajar,

Jom lihat resepi.

Bahan-bahan:

A
250g tepung beras
880ml santan cair
1 sudu kecil garam
145g gula halus

B
280g cendol

Cara-caranya:

Campurkan kesemua bahan di periuk. Kacau rata. Masak di atas api hingga naik wap. Baharu masukkan cendol. Kacau hingga adunan pekat. Tuangkan adunan ke dalam acuan loyang yang telah dialaskan dengan plastik. Kukus selama 20-25 minit dengan menggunakan api besar.


Bahan-bahan lapisan atas:

5 biji telur
500ml santan pekat
85g tepung gandum
Sedikit pewarna kuning
1/2 sudu kecil garam
Sedikit esen vanila

Cara-caranya:
Telur dan gula dikacau rata terlebih dahulu. Kemudian masukkan semua bahan-bahan lain. Kacau di atas api sehingga naik wap. Curahkan ke atas adunan yang telah dikukus awal tadi. Kukus selama 25-30 minit dengan api sederhana. Penutup pengukus mestilah dilap setiap 5 minit bagi memastikan wap air panas tidak menitis ke atas permukaan kuih.





No comments:

Post a Comment